06.03.2009

Placinta cu mere , Placinta cu urda















Am scos de la naftalina cartea de bucate mostenire de la bunica mea ...e veche , nu stiu cum se numeste si nici autorul , deoarece coperta nu mai e intreaga.

Imi era dor de placinta cu mere si cu branza , asa cum ne-o facea ea in copilarie .... asa ca am cautat si am gasit urmatoarea reteta:

Aluatul:
400 g faina
200 g unt
200 g smantana
coaja si zeamana de la 1 lamaie
1 praf de copt
1 galbenus
1 ou intreg
1 varf linugrita sare fina
50 g zahar pudra
vanilie

Untul moale se freaca cu zaharul 1 minut , se adauga galbenusul si oul intreg pe rand , amestecand dupa fiecare pana se incorporeaza. Se pune apoi smantana , sarea coaja rasa si zeama de lamaie , vanilia si la urma faina amestecata cu praful de copt. Se amesteca toate , fara sa se framante . Se da la rece.



Intre timp pregatim umplutura :

pt. umplutura cu mere :

1 kg mere
3-4 linguri zahar tos
1 lingurita rasa scortisoara macinata
2 linguri pesmet sau gris

Se curata merele , se rad prin razatoarea cu gauri mari. Prajitura se face in tava mare ca cea pentru aragaz . Se imparte aluatul in doua . Se intinde jumatatea de foaie dupa marimea tavii , in grosime de 1/2cm. Se aseaza prima foaie in tava .
Ca sa se poata lua mai usor de pe masa se indoaie marginile mai inguste una peste alta spre mijloc, asa cum s-ar impaturi in trei , fara se sa preseze . Se introduc mainile pe dedesubt de o parte si de alta , se ridica si se aseaza exact la mijlocul tavii pe latime. Se desfac marginile ca sa acopere toata tava. . Se presara cu 2 linuguri de gris , apoi se pun merele crude , impartite egal pe toata suprafata foii. Se presara peste ele zaharul si scortisoara. Peste mere se ajeaza alta foie din aluatul ramas, procedand ca si cu prima . Se unge cu albusul ramas.
Se coace la foc potrivit 30 de minute. Se lasa sa se raceasca in tava , se pudreaza cu zahar , apoi se taie in patrate , romburi sau dreptunghiuri.





Umplutura cu urda:

1kg urda
150-200 g smantana groasa ( urda fiind mai seaca )
100 g unt moale
1 lingura gris
1 lingura faina
1 varf de cutit sare
150 g zahar
4 oua
vanilie

Urda se marunteste bine cu furcultia ; se adauga 50 g zahar , smantana , untul moale , grisul , faina , galbenusele , sarea , vanilia. Se amesteca bine, apoi se pun albusurile batute spuma cu restul de zahar si dupa gust stafide.





Amandoua prajituri sunt gandite pentru tava mare de la aragarz , eu am facut prajitura cu mere in tava mare iar prajitura cu urda in tava ceva mai mica. O sa vedeti diferenta la poze.
Este buna si in varinata cu mere si cea cu branaza , fiecare in felul ei . Eu nu le-am mai pudrat cu zahar deoarece erau destul de dulci, iar sotului meu nu ii place zaharul deasupra.

Pofta buna !